چگونه می توان سرعت الکتروموتور سه فاز را تغییر داد؟

چگونه می توان سرعت الکتروموتور سه فاز را تغییر داد؟

الکتروموتور سه فاز چیست؟

الکتروموتور سه فاز به موتور های الکتریکی گفته می شود که بر خلاف الکتروموتور تکفاز که تنها از فاز و نول برای کارکرد بهره می گیرد، باید برای ایجاد نیروی مکانیکی به برق سه فاز متصل شود.

این نوع الکتروموتور، برای ایجاد نیروی مغناطیسی چرخان مورد نیاز، از اختلاف فاز موجود بین سه فاز تغذیه مجزا کمک می گیرد.

همانطور که می دانید، الکتروموتور از روتور و استاتو تشکیل می شود. روتور که بخش دوار می باشد، از یک هسته ی مسی تشکیل شده و سیم پیچ ها روی آن پیچیده می شوند. میدان مغناطیسی دوار، باعث القای الکترومغناطیس در روتور می شود و نهایتا جریان الکتریکی را ایجاد می نماید.

چگونه می توان سرعت الکتروموتور سه فاز را تغییر داد؟

به دنبال ایجاد شدن جریان الکتریکی در الکتروموتور سه فاز، الکتروموتور در جهت میدان مغناطیسی متعادل به گردش در آمده و نیروی مکانیکی به وجود می آورد.

چگونه می توان سرعت الکتروموتور سه فاز را تغییر داد؟

علت استفاده از الکتروموتور سه فاز در بیشتر صنایع

از آنجایی که الکتروموتور سه فاز، از سه فاز R، S، T برای عملکرد استفاده می کند، در نتیجه قادر است توان بیشتری نسبت به الکتروموتور تکفاز ایجاد نماید. این نوع الکتروموتور ها را از توان های بسیار پایین (۱ اسب) تا توان های بسیار بالا (چند صد اسب) طراحی و تولید می کنند.

همچنین بیشتر الکتروموتورهای سه فاز، از نوع قفس سنجابی می باشند و با برخورداری از ویژگی هایی همچون کاربرد آسان، قیمت مقرون به صرفه، هزینه بهره برداری کم و استحکام مناسب و ظاهری مناسب از نظر طراحی، در بسیاری از صنایع بیشتر از سایر موتور های الکتریکی به کار برده می شوند.

چگونه می توان سرعت الکتروموتور سه فاز را تغییر داد؟

انواع الکتروموتور سه فاز

با توجه به کاربرد های خاص، الکتروموتور سه فاز در مدل های مختلفی نظیر  الکتروموتور سه فاز DC، الکتروموتور AC، الکتروموتور یونیورسال، موتورهای القایی، الکتروموتور سه فاز پله ایی، موتور های خطی و در توان های مختلفی تولید می شوند.

کاربرد الکتروموتور سه فاز

الکتروموتور سه فاز یکی از انواع پرکاربرد الکتروموتور محسوب می شود و می توان از آن در بسیاری از صنایع نظیر صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، دارویی، فولاد، کشاورزی و معادن، همچنین در صنایعی مانند صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع دریایی و … استفاده کرد.

عوامل تاثیر گذار بر سرعت الکتروموتور سه فاز

در یک الکتروموتور سه فاز، این فرکانس است که در تغییرات سرعت دخیل می باشد. میزان گشتاور در این موتور های الکتریکی نیز ناشی از لغزش دینام سه فاز و اختلاف سرعت بین روتور و میدان دوار القا شده روی استاتور می باشد.

در الکتروموتور های سه فاز AC، در صورتیکه سیم پیچ های مختلف با قطب های مختلف استاتور موجود باشند، می توان سرعت را تغییر داد. اما در نوع القایی این موتورها، برای تغییر سرعت، می بایست میزان فرکانس منبع تغذیه را تغییر داد.

چگونه می توان سرعت الکتروموتور سه فاز را تغییر داد؟

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.