در هنگام خرید الکتروموتور یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید نوع پایه الکتروموتور می باشد. دستگاه ها دارای الگوهای پیچ قابل تنظیم مناسب با اندازه مختلف هستند که امکان تغییر موقعیت را در صورت لزوم فراهم می آورند.

پایه ها اکثرا با فشار در سیستم تسمه ای محور تنظیم می شوند. این امر برای جلوگیری از لغزش تسمه و فشار زیاد که منجر به هزینه های نگهداری بیشتر و خرابی اضافی می شود؛ بسیار مهم است. کشش بهینه تسمه به افزایش طول عمر قطعات مانند تسمه و یاتاقان موتور کمک می کند.

انوع پایه الکتروموتور

بازار امروزی دارای چندین نوع پایه الکتروموتور در دو دسته اصلی است که در ادامه توضیح خواهیم داد:

پایه های قابل تنظیم با موقعیت ثابت – این تنظیمات از طریق تغییر دستی فاصله مرکز انجام می شود که درایور و قرقرها را جدا می کند. آنها به شما امکان می دهند موتور را برای نصب یا تنظیم تسمه به محل فشار دهید یا بیرون بکشید. هنگامی که تسمه روی قرقره کشیده می شود؛ پیچ های تک یا چندگانه موتور را از قرقره دور نگه می دارد تا به سطح کشش مورد نظر برسد. پیچ های نصب شده سپس محکم می شوند تا فرایند تکمیل شود.

پایه هایی که با استفاده از صفحات ساده و یکپارچه طراحی شده اند تا مدل های پیچیده ای که دارای میله های Z با جوشکاری هایی برای افزایش استحکام هستند در بازار وجود دارند. نسخه های انتخاب شده با ابعاد نصب مطابقت دارند. پایه های موقعیت ثابت به دلیل هزینه های اولیه پایین تر توسط کاربران ترجیح داده می شوند.

این تجهیزات به دسته های زیر تقسیم می شوند:

پایه های قابل تنظیم تک پیچ – برای موقعیت تنش دارای یک پیچ مرکزی است. با پیچ کردن؛ موتور با مرکز قرقره به سمت یا دور از مرکز قرقره حرکت می کند. سادگی عملیاتی ارائه شده توسط این لوازم جانبی الکتروموتور یک گزینه مناسب برای چندین کاربرد را فراهم می آورد.

پایه های قابل تنظیم دو پیچ قرار گرفته در زیر پای موتور – پیکربندی آن با سیستم های تک پیچ مطابقت دارد اما با ساختاری تقویت شده برای افزایش دامنه کاربرد همراه هستند. در مقایسه با پایه موتور تک پیچ؛ این از لوازم انعطاف پذیری بیشتری را در تراز شفت پشتیبانی می کند و پیچ های دوگانه روشی قوی برای حفظ تراز شدن را ارائه می دهد.

پایه های تخصصی با موقعیت ثابت – دارای میخ های نصب شده هستند. هنگام انجام تنظیمات کششی، مهره ها شل شده و موتور بالای ستون ها بلند می شود. اگر مهره ها بیش از حد شل شوند، موتور در حین سفت شدن می چرخد و به قرقره نزدیک می شود. در نتیجه تنش از سطح مورد نیاز فراتر می رود و در هنگام محکم کردن مهره ها؛ میخ های نصب فشار زیادی را تجربه می کنند.

پایه های کنترل تنش – سازه ها ابزاری داخلی یا خارجی را ادغام می کنند که به طور خودکار فاصله مرکز قرقره موتور در حال حرکت را در پاسخ به شرایط بار تغییر می دهند.

اطلاعاتی در مورد انواع مختلف پایه الکتروموتور

انواع دستگاه های کنترل تنش عبارتند از:

پایه الکتروموتور محوری برای اعمال و کنترل کشش بر وزن موتور و جهت چرخش آن تکیه می کنند. موتور بر روی بازوهای چرخشی نصب شده است و با سوراخ پیچ و شکاف هایی که متناسب با فریم تنظیم شده اند، در محل خود نگه داشته می شوند. با فاصله گرفتن موتور از شافت فشار روی تسمه افزایش پیدا می کند. بعد از شروع، گشتاور واکنش موتور فاصله مرکز قرقره را افزایش داده و با هدایت بازوی محوری به سمت پایین؛ کشش ایجاد می کند. بازوها به سمت بالا حرکت می کنند تا با افزایش بار عملیاتی فاصله مرکز را کاهش دهند.

پایه های فنری از فنرهای داخلی برای کنترل فشار تسمه استفاده می کنند. این واحد دارای یک موتور است که روی بخش های متقاطع متصل به لوله ها قرار گرفته اند. حمل کننده در پاسخ به نوسانات بار به سمت یک عضو متحرک حرکت می کند یا از آن دور می شود. موتور به حمل کننده آزاد پیچ خورده است. وقتی پیچ تنظیم در جهت عقربه های ساعت بچرخد؛ مهره؛ فنر و حمل کننده در جهت مخالف قرقره حرکت می کند. بعد از نصب تسمه؛ چرخش بیشتر پیچ؛ حمل کننده را به نقطه ای می رساند که تسمه محکم است.

پایه های موتور مبدل بعد از اینکه برای جایگذاری پایه های قدیمی ترمیم شدند، با موتورهای جدیدتر و کوچکتر مطابقت پیدا می کنند.

پایه های سفارشی اهداف و برنامه های خاص را مورد هدف قرار می دهند. نسخه پایه های سنگین شامل ساختاری تقویت شده و مواد سنگین تری برای تحمل تنش بیشتر می باشد. در این واحدها گاهی از گاست های مخصوص به همراه بریس های متقاطع استفاده می شود.

انتخاب پایه الکتروموتور

مکانیسم های موقعیت ثابت به دلیل مزیت هزینه نسبت به تجهیزات کنترل تنشی که قیمت بالاتری دارند؛ انتخاب می شوند. آنها در سبک های استاندارد موجود هستند و کنترل کافی برای کشش تسمه را ارائه می دهند با این حال چنین تنظیماتی اشکلاتی را به همراه دارد؛ از جمله اینکه:

فاقد یک صفحه متحرک برای نصب؛ تراز کردن سیستم زمانی انجام می شود که کاری انجام نمی شود. این امر مستلزم حدس و گمان خاصی است و بهینه تر از ایجاد تغییرات در حالت پویا نیست.

هنگامی که موتور در موقعیت خود ثابت شده و تسمه تراز می شود؛ فاصله مرکز قرقره قفل می شود. اگر کشش تسمه برای حرکت بیشترین بار بدون لغزش کافی نباشد؛ تنش می تواند منجر به ساییدگی بیشتر قطعات شود.

چنین سازهایی در برخورد با نوسانات بار و شوک یا ارتعاشات با مشکل روبرو می شوند.

نصب و راه اندازی پایه های کنترل تنش کارآمدتر است. آنها بهتر در شرایط متفاوت با وزن کنار می آیند. این واحدها در سناریوهایی که تغییرات زیادی به دلیل موقعیت و محیط مورد نیاز است، یا در مواردی که الزامات نصب منحصر به فردی وجود دارد، دارای مزیت هستند. آنها زمان انجام تغییرات را کاهش می دهند و می توانند موتورها را به صورت عمودی یا افقی سوار کنند.

استانداردها

استانداردها و مشخصات مختلفی برای موتورها و موارد استفاده آنها در ترکیب با پایه های موتور اعمال می شود که از این بین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • NEMA MG 2 – ساخت، انتخاب، نصب و استفاده از الکتروموتورها
  • NFPA 70

منبع: globalspec