Cultivator بخریم یا Tiller؟ تفاوت کولتیواتور و تیلر در چیست؟ اگر قصد ایجاد بستر گل یا باغ دارید یک کولتیواتور یا تیلر یک ابزار عالی برای کار است. در این مقاله شما می توانید در مورد تفاوت کولتیواتور و تیلر اطلاعاتی کسب کنید و از قابلیت های آنها اطلاع پیدا کنید تا بتوانید تجهیزات مناسبی را برای پروژه های کاشت خود انتخاب کنید.

تفاوت کولتیواتور و تیلر در چیست؟

کولتیواتور و تیلر هر دو تیغه های فلزی هستند که برای حفر کردن زمین استفاده می شوند. اندازه زمینی که قصد دارید آماده سازی کنید مشخص می کند که آیا شما به کولتیواتور نیاز دارید یا تیلر.

کولتیواتور

کولتیواتور برای سست کردن خاک در یک منطقه کاشت، از بین بردن علف های هرز در طول فصل رشد و یا مخلوط کردن کمپوست با خاک استفاده می شود. کولتیواتور نسبت به تیلرها مانور کوچکتری دارند. کولتیواتور را می توانید در مدل های کولتیواتور بنزینی؛ کولتیواتور بی سیم یا کولتیواتور برقی سمیم دار استفاده کنید. برخی از کولتیواتورهای بنزینی با دستگاه اختیاری مجهز به قدرت که شما جداگانه خریداری می کنید؛ استفاده می شود و نیاز به استفاده از سیم را از بین می برد.

یک کولتیواتور سیم دار به طول کابل مناسبی نیاز دارد. توصیه سازندگان دستگاه برای اتصال سیم ها و کابل های سازگار را دنبال کنید و نکات ایمنی را مطالعه کنید.

چه موقع باید از کولتیواتور استفاده کرد؟

برای مخلوط کردن خاکی که قبلا شکسته شده است باید از دستگاه های کولتیواتور استفاده شود؛ درست مانند زمانی که کمپوست یا کود بعد از کاشت و قبل از کاشت به خاک اضافه می شود. برای کنترل علف های هرز می توان از کولتیواتورها بعد از کاشت استفاده کرد. این امر می تواند به گیاهان و نهال های تازه کمک کند تا همزمان به آب و سایر مواد مغذی دسترسی پیدا کنند.

تیلر

تیلر یک دستگاه بنزینی با عرض کار بیشتر از یک کولتیواتور است و این گزینه خوبی برای کسب و کارهای سنگین تر است. تیلر از کولتیواتور قدرت بیشتری بیشتری دارند و کاشت های بزرگتر و سنگین تر را به خوبی انجام می دهند.

تیلرهای Front-tine (پنجه جلو) می توانند در نگهداری عمومی باغ مانند از بین بردن علف های هرز، آماده سازی خاک و کمپوست در باغ های کوچک یا متوسط استفاده شوند. تیلرهای کوچک مانند این دستگاه ها دارای پنجه هایی است که هنگام حفر خاک به خرک دستگاه کمک می کند.

تیلرهای Rear-tine (پنجه عقب) دارای چرخ موتور محرک هستند. این دستگاه ها برای مناطق بزرگتر کاشت بهتر عمل می کنند. آنها می توانند پنجه های چرخانی داشته باشند که در بسترهای موجود عملکرد خوبی برای کشت، از بین بردن علف های هرز، بکار گیری کمپوست یا از بین بردن پوشش گیاهی قدیمی دارند.

تیلرهای Rear-tine  هم می توانند دارای پنجه های چرخشی –کانتر باشند که در جهت مخالف چرخ ها می چرخند. تورهای ضد چرخش گشتاور بیشتری دارند و می توانند در عمق خاک فرو روند. برخی از تیلرهای Rear-tine دارای پنجه های چرخشی دوگانه هستند؛ بنابراین می توانید چرخش رو به جلو یا کانتر متناسب با کاری که انجام می دهید را انتخاب کنید.

چه موقع باید از تیلر استفاده کرد؟

از تیلرها برای شکستن زمین های سخت و آماده سازی بستر باغ برای کاشت استفاده می شود. شخم زنی برای بسترهای جدید باغی ضروری هستند و باید واقعا باید به عنوان یک الزام محسوب شود. سلامت خاک شما با شخم زنی و آماده سازی بسیار بهبود پیدا می کند و کاشت بذر را ساده می کند. با شخم زدن زمین؛ شما خاک تازه را به سطح زمین می آورید و میزان رطوبت گیاهان خود را افزایش می دهید.

سخن آخر

علاوه بر تعیین نوع کاری که باید انجام دهید به قابلیت ها و ویژگی های موجود در دستگاه ها نگاهی بیندازید تا به شما کمک شود تصمیم بهتری بگیرید که کدام یک از این دو دستگاه برای شما مناسب است.

  • موتورهای دو سیکلی که معمولا در کولتیواتورها موجود است با ترکیبی از بنزین و روغن کار می کنند.
  • موتورهای چهار سیکلی نیاز به ترکیب روغن و گاز را از بین می برند.
  • حداکثر عمق و عرض تایلینگ (tilling) به شما کمک می کند تا قابلیت های دستگاه را با نیاز کاشت خود مطابقت دهید.
  • حرکت معکوس روی تیلرهای چرخ دار تحرک بیشتری را ایجاد می کند.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به سوال تفاوت کولتیواتور و تیلر در چیست؟ پاسخ دهیم. چنانچه در این رابطه نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

منابع: lowes و rentalranchwichita