تمام آنچه که باید در مورد تفاوت موتور تک فاز و سه فاز بدانید!

در هنگام خرید الکتروموتورها شما از میان موتور تک فاز، دو فاز و سه فاز کدام یک را انتخاب می کنید؟ الکتروموتورها به ما امکان می دهند انرژی مکانیکی را به ساده ترین و کارآمدترین روش بدست آوریم. بسته به تعداد فاز منبع، ما می توانیم این دسته از موتورها را به صورت تک فاز، دو فاز و سه فاز پیدا کنیم. انتخاب یکی با دیگری به قدرت مورد نیاز بستگی دارد.

اگر درگیر پروژه ای هستید و نمی دانید از چه نوع موتوری باید استفاده کنید؛ این پست برای شما مناسب خواهد بود. در این مطلب ما در مورد هر نوع الکتروموتور توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

موتور تک فاز چیست؟

یک موتور تک فاز یک ماشین روتاری قدرت گرفته از جریان الکتریکی است که می تواند انرژی الکترکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. این نوع الکتروموتور با استفاده از منبع تغذیه تک فاز کار می کند و حاوی دو نوع سیم کشی گرم و خنثی است و حتی توان آنها می تواند به ۳ کیلو وات برسد. آنها فقط یک ولتاژ متناوب دارند. مدار با دو سیم کار می کند و جریانی که از روی آنها عبور می کند همیشه یکسان است.

در اکثر موارد این موتورهای کوچک دارای گشتاور محدود هستند. با این وجود موتورهای تک فاز با قدرت حداکثر ۱۰ اسب بخار هم وجود دارند که می توانند با اتصالات تا ۲۴۰ ولت کار کنند. آنها یک میدان مغناطیسی چرخشی ایجاد نمی کنند. موتورهای تک فاز فقط می توانند یک میدان جایگزین تولید کنند؛ به این معنا که برای راه اندازی به یک خازن نیاز دارند. تعمیر و نگهداری آنها ساده و مقرون به صرفه است.

تمام آنچه که باید در مورد موتور تک فاز، دو فاز و سه فاز بدانید!

این نوع از الکتروموتورها عمدتا در خانه ها، ادارات، فروشگاه های کوچک و غیر صنعتی استفاده می شود. متداول ترین کاربردی که دارد شامل لوازم خانگی، سیستم های تهویه مطبوع خانگی و تجاری و سایر وسایل مانند مته، کولر و سیستم باز و بسته شدن درب گاراژ است.

موتور سه فاز چیست؟

موتور سه فاز یک ماشین الکتریکی است که با استفاده از فعل و انفعالات الکترومغناطیسی؛ برق را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بعضی از موتورهای الکتریکی برگشت پذیر هستند؛ آنها می توانند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند که به عنوان ژنراتور کار می کنند.

آنها با استفاده از یک منبع تغذیه سه فاز کار می کنند و توسط سه جریان متناوب با فرکانس یکسان هدایت می شوند که در لحظات متناوب به اوج خود می رسند. آنها می توانند تا ۳۰۰ کیلووات قدرت داشته باشند و سرعتی بین ۹۰۰ تا ۳۶۰۰ دور در دقیقه داشته باشند. از سه خط رسانا برای انتقال استفاده می شود؛ اما استفاده نهایی نیاز به کابل های ۴ سیمی دارد که با ۳ فاز و به علاوه خنثی مطابقت دارد.

تمام آنچه که باید در مورد موتور تک فاز، دو فاز و سه فاز بدانید!

انرژی الکتریکی سه فاز متداول ترین روش برای استفاده در شبکه های الکتریکی در سراسر جهان است؛ چون انرژی بیشتری را منتقل می کند و استفاده قابل توجهی را در بخش صنایع شاهد هستیم.

تفاوت بین موتور تک فاز و سه فاز

ابتدا باید نوع نصب و جریانی که از آن می گذرد را تفکیک کنیم. در این راستا؛ تفاوت بین جریان تک فاز و سه فاز در این است که جریان تک فاز از یک خط منتقل می شود. علاوه بر این، از آنجه که فقط یک فاز یا جریان متناوب وجود دارد ولتاژ تغییر نمی کند.

تمام آنچه که باید در مورد موتور تک فاز، دو فاز و سه فاز بدانید!

  • موتورهای تک فاز هنگامی که یک سیستم سه فاز در دسترس نیستند یا به منظور محدودیت قدرت استفاده می شوند.
  • موتورهای سه فاز معمولا در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند چون قدرت آنها بیش از ۱۵۰% بیشتر از یک موتور تک فاز است و یک میدان مغناطیسی چرخشی سه فاز ایجاد می کند.
  • در حالی که کار کردن یک موتور تک فاز می تواند پر سر و صدا باشد و با لرزش همراه باشد؛ موتورهای سه فاز که گران تر هستند این لرزش ها را ایجاد نمی کنند و سر و صدای کمتری دارند.

منبع: clr.es

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.