معرفی انواع الکتروموتورهای پرکاربرد – الکتروموتورها در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری تنوع پیدا کرده اند. هنگام برنامه ریزی برای سیستم کنترل حرکت؛ انتخاب موتور بسیار مهم است، موتور باید با اهداف کلی عملکرد سیستم هماهنگی داشته باشد. خوشبختانه؛ یک طراحی موتور مناسب برای هر هدفی که تصور می کنید وجود دارد.

انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

برخی از متداول ترین انواع الکتروموتورهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند در ادامه لیست شده اند.

موتورهای براشلس AC

موتورهای براشلس AC از محبوب ترین گزینه ها در کنترل حرکت می باشند. این نوع الکتروموتور از القای یک میدان مغناطیسی چرخشی (روتاری) تولید شده در استاتور برای چرخاندن استاتور و روتور با سرعت مشابه استفاده می کند. این دسته از موتورها برای کار به آهنرباهای دائمی اعتماد می کنند.

معرفی انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

موتورهای براش DC

در یک موتور براش DC؛ جهت براش روی استاتور جریان را تعیین می کند. در بعضی از مدل ها؛ جهت براش نسبت به بخش های میله روتور تعیین کننده است. کموتاتور به ویژه در هر طراحی موتور براش DC از اهمیت خاصی برخوردار است.

معرفی انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

موتورهای براشلس DC

موتورهای براشلس DC برای اولین بار برای دستیابی به عملکرد بالاتر در فضای کوچکتر به عنوان موتورهای براش DC تولید شدند، این موتورها کوچکتر از مدل های AC قابل مقایسه هستند. یک کنترلر تعبیه شده برای تسهیل کار در غیاب کموتاتور استفاده می شود.

معرفی انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

دایرکت درایو یکی از انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

دایرکت درایو یک فناوری با عملکرد بالا و سایش کم است که جایگزین سرو موتورهای معمولی و سیستم انتقال قدرت همراه آنها می شود. این موتورها علاوه بر اینکه برای طولانی مدت نگهداری ساده تری دارند؛ شتاب بیشتری را هم ارائه می دهند.

معرفی انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

موتورهای خطی

این نوع از الکتروموتورها دارای یک استاتور و موتور غیر چرخشی هستند و در طول دستگاه نیروی خطی تولید می کنند. برخلاف مدل های سیلندری؛ آنها دارای یک بخش فعال فلت (تخت) هستند که دارای دو انتها هستند. آنها معمولا سریعتر و دقیق تر از موتورهای روتاری / چرخشی هستند.

معرفی انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

سرو موتور

هر موتور همراه با یک سنسور بازخورد برای تسهیل موقعیت یابی استفاده می شود و از آن به عنوان سرو موتور یاد می شود. بنابراین سرو موتورها یکی از اجزای اصلی صنعت رباتیک محسوب می شوند. موتورهای براش DC کم هزینه رایج هستند، اما برای کاربردهایی با کارایی بالا توسط موتورهای براشلس جایگزین می شوند.

معرفی انواع الکتروموتورهای پرکاربرد

استپر موتور

استپر موتور یا موتور پله ای از یک روتور داخلی استفاده می کنند که به صورت الکترونیکی توسط آهنربای خارجی انجام می شود. روتور را می توان با آهن ربای دائمی یا یک فلز نرم ساخت. با انرژی سیم پیچ ها، دندانه های روتر با میدان مغناطیسی همسو می شوند. این به آنها اجازه می دهد تا با افزایش ثابت از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کنند.

با خواندن مقاله انواع الکتروموتورهای پرکاربرد شما اطلاعاتی را بدست آوردید. قبل از شروع کار روی هر سیستم جدید به دقت در مورد خصوصیات رقابتی موتورهای مختلف فکر کنید. انتخاب موتور مناسب شروع هر پروژه ای را بهتر می کند.

منبع: automate

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.