در این مقاله قصد داریم  ۹ الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو را به شما معرفی کنیم. اما قبل از آن قصد داریم به مقدماتی همچون الکتروموتور سه فاز چیست؟ و چگونه کار می کند؟ بپردازیم.

الکتروموتورهای سه فاز (که موتورهای سه فاز هم نامیده می شوند) به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شوند و به دلیل سادگی نسبی؛ قابلیت اطمینان اثبات شده و طول عمر طولانی و اسب بخار بالایی را برای سیستم های مکانیکی و الکترومکانیکی فراهم می آورند. موتورهای سه فاز یکی از انواع موتورهای القایی هستند که به عنوان موتور اسنکرون هم شناخته می شوند و با استفاده از اصول اقایی الکترومغناطیسی کار می کنند. در حالی که موتورهای القایی تک فاز هم وجود دارد؛ این نوع موتورهای القایی در کاربردهای صنعتی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما در مصارف خانگی مانند جاروبرقی؛ کمپرسور یخچال و کولر گازی به طور گسترده استفاده می شوند و آن هم به خاطر استفاده از برق AC تک فاز در خانه ها و ادارات است.

برق سه فاز چیست؟

برای درک الکتروموتورهای سه فاز ابتدا باید درک درستی از برق سه فاز داشته باشیم.

در تولید برق، جریان متناوب (AC) که توسط ژنراتور ایجاد می شود دارای این ویژگی است که دامنه و جهت آن با گذشت زمان تغییر می کند. اگر دامنه با محور Y و زمان را با محور X نشان داده شود؛ رابطه بین ولتاژ یا جریان در مقابل زمان شبیه موجو سیسنوسی خواهد بود.

معرفی 9 الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو

نیروی الکتریکی منتقل شده به منازل تک فاز است؛ به این معنا که یک هادی حامل جریان به علاوه اتصال خنثی و اتصال زمین وجود دارد. در برق سه فاز؛ که در محیط های صنعتی و تجاری برای راه اندازی ماشین آلات بزرگتر که نیاز به قدرت بیشتری دارند استفاده می شود؛ سه هادی با رسانی جریان الکتریکی وجود دارد که هر یک از آنها با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه سانتیگراد از ۲π/۳ رادیان از هم کار می کنند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید هر فاز به صورت یک موج سینوسی جداگانه ظاهر می شود.

معرفی 9 الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو

موتورهای سه فاز از ولتاژ و جریان الکتریکی تغذیه می کنند که به عنوان توان ورودی سه فاز تولید می شود و بعد برای تولید انرژی مکانیکی به شکل یک محور چرخشی موتور استفاده می شود.

الکتروموتور سه فاز چیست؟

الکتروموتورهای سه فاز نوعی موتور AC هستند که نمونه خاصی از موتور چند فازی هستند. این موتورها می توانند یک موتور القایی (که موتور آسنکرون نامیده می شوند) یا یک موتور سنکرون باشند. موتورها از سه جزء اصلی استاتور؛ روتور و محفظه تشکیل شده اند.

استاتور شامل یک سری ورقه های آلیاژ فولادی است که اطراف آنها با سیم پیچیده شده و سیم پیچ القایی ایجاد می کند؛ یک سیم پیچ برای هر فاز منبع برق وجود دارد. سیم پیچ های استاتور از منبع تغذیه سه فاز، تغذیه می کنند.

روتور همچنین دارای سیم پیچ های القایی و میله های فلزی است که برای ایجاد یک مدار متصل شده اند. روتور محور موتور را احاطه کرده و جزء موتور است که برای تولید انرژی مکانیکی موتور می چرخد.

محفظه موتور؛ روتور را با محور موتور خود روی مجموعه ای از یاتاقان مگه می دارد تا اصطکاک محور چرخشی را کاهش دهد. محفظه دارای درپوش هایی انتهایی است که پایه های یاتاقان را نگه می دارد و دارای یک فن است که به محور موتور متصل شده است و با چرخاندن محور موتور، می چرخد. فن چرخان هوای محیط را از بیرون محفظه می گیرد و هوا را از طریق اساتور و روتور مجبور می کند تا اجزای موتور را خنک کرده و گرمای تولید شده در سیم پیچ های مختلف را از مقاومت سیم پیچ دفع کند. این محوطه همچنین به طور معمول دارای باله های مکانیکی در قسمت بیرونی است که برای انتقال بیشتر گرما به بیرون استفاده می شود. درپوش پایانی همچنین مکانی برای اتصالات الکتریکی است تا برق سه فاز به موتور ارائه شود.

نحوه کار الکتروموتور ۳ فاز

موتورهای سه فاز با اصل القای الکترومغناطیسی کار می کنند که توسط فیزیکدان انگلیسی مایکل فارادی در سال ۱۸۳۰ کشف شد. فارادی متوجه شد که وقتی یک رسانا مانند سیم پیچ یا حلقه سیم در یک میدان مغناطیسی در حال تغییر قرار می گیرد؛ نیروی الکتروموتور القایی یا EMF در رسانا ایجاد می شود. وی همچنین مشاهده کرد که جریان در یک رسانا مانند سیم باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود و میدان مغناطیسی با تغییر جریان در سیم؛ از لحاظ جهت تغییر می کند. این امر به صورت ریاضی با ارتباط پیچش میدان الکتریکی به میزان تغییر در زمان شار مغناطیسی بیان می شود:

معرفی 9 الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو

این اصولی از نحوه کار موتور سه فاز بود.

در تصویر زیر شما می توانید قانون القایی فارادی را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که وجود یک EMF به حرکت آهنربا بستگی دارند که منجر به تغییر میدان مغناطیسی می شود.

معرفی 9 الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو

برای موتورهای القایی؛ هنگامی که استاتور از منبع تغذیه الکتریکی سه فاز تغذیه می کند. هر سیم پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که قطب های آن (شمالی یا جنوبی) با نوسان جریان AC در یک چرخه کامل تغییر می کند. از آنجا که هر یک از سه فاز جریان AC را به صورت ۱۲۰ درجه تغییر فاز می دهد؛ قطب مغناطیسی سه سیم پیچ همه در یک لحظه یکسان نیستند. این وضعیت باعث می شود استاتور چیزی تولید کند که به عنوان RMF یا میدان مغناطیسی چرخشی شناخته می شود.

همانطور که روتور در مرکز سیم پیچ های استاتور قرار دارد، تغییر میدان مغناطیسی از استاتور باعث ایجاد جریان در سیم پیچ های روتور می شود که به نوبه خود منجر به ایجاد میدان مغناطیسی متضاد توسط روتور می شود. میدان روتور به دنبال هسویی قطبی خود با میدان استاتور است؛ در نتیجه گشتاور خالص روی محور موتور اعمال می شود و در حالی که می خواهد میدان خود را در یک راستا قرار دهد؛ شروع به چرخش می کند. توجه اشته باشید که الکتروموتور سه فاز القایی هیچ اتصال الکتریکی مستقیمی به روتور ندارد. القای مغناطیسی باعث چرخش موتور می شود.

با الکتروموتورهای سه فاز القایی، روتور به دنبال حفظ همسویی با RMF استاتور است؛ اما هرگز به آن نمی رسد؛ به همین دلیل است که موتورهای القایی؛ موتورهای آسنکرون هم نامیده می شوند. پدیده ای که باعث می شود سرعت روتور از سرعت RMF عقب بماند؛ اسلیپ (SLIP) نامیده می شود که به صورت زیر بیان می شود:

معرفی 9 الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو

در اینجا Nr سرعت روتور است و Ns سرعت سنکرون میدان چرخشی (RMF) استاتور است.

موتورهای سنکرن مشابه موتورهای القایی عمل می کنند با این تفاوت که در مورد موتور سنکرون؛ زمینه های استاتور و روتور در یک راستا قفل شده اند به طوری که RMF استاتور باعث چرخش روتور با سرعت چرخش دقیق (سنکرون) می شود. بنابراین اسلیپ برابر ۰ است.

کنترلر موتور برای الکتورموتورهای سه فاز

سرعتی که توسط یک موتور AC سه فاز تولید می شود تابعی از فرکانس تغذیه AC است چون منبع RMF در سیم پیچ های استاتور است. بنابراین، برخی از کنترلرهای موتور AC با استفاده از ورودی جریان AC برای ایجاد یک ورودی فرکانس تعدیل شده با کنترل شده به موتور عمل می کنند؛ در نتیجه سرعت موتور را کنترل می کنند. رویکرد دیگری که می توان برای کنترل سرعت موتور استفاده کرد؛ تغییر اسلیپ است. در صورت افزایش اسلیپ، سرعت موتور (یعنی سرعت روتور) کاهش پیدا می کند.

۹ الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو

ارسم گوانگلو یکی از برندهای چینی است که به تولید موتورهای الکتریکی با کیفیت بالا می پردازد. در ادامه ما شما را با برخی از محصولات این شرکت آشنا خواهیم کرد:

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۰٫۷۵ کیلووات

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۰٫۷۵ کیلووات است و از دور خروجی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۸۰ ، ۹۰ برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۱٫۱ کیلووات، ۱٫۵ اسب بخار

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۱٫۱ کیلووات است و از دور خروجی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۸۰ ، ۹۰ برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۱٫۵ کیلووات، ۲ اسب بخار

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۱٫۵ کیلووات است و از دور خروجی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۹۰ ، ۱۰۰ برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۲٫۲ کیلووات، ۳ اسب بخار

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۲٫۲ کیلووات است و از دور خروجی ۷۵۰، ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۹۰, ۱۰۰, ۱۱۲, ۱۳۲ برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۵٫۵ کیلووات، ۷٫۵ اسب بخار

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۵٫۵ کیلووات است و از دور خروجی ۷۵۰، ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۱۳۲ برخوردار است.

معرفی 9 الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۳ کیلووات

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۳ کیلووات است و از دور خروجی ۷۵۰، ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۱۰۰, ۱۳۲ برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۱۸٫۵ کیلووات، ۲۵ اسب بخار

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۱۸٫۵ کیلووات است و از دور خروجی ۷۵۰، ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۱۶۰, ۱۸۰, ۲۲۵ برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۱۱ کیلووات

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۱۱ کیلووات است و از دور خروجی ۷۵۰، ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور ۱۶۰, ۱۸۰ برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی ۱۵ کیلووات، ۲۰ اسب بخار

این الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو چینی دارای توان ۱۵ کیلووات است و از دور خروجی ۷۵۰، ۹۰۰ تا ۱۰۰۰؛ ۳۰۰۰ ، جنس پوسته چدن و سایز فریم الکتروموتور  ۱۶۰, ۱۸۰, ۲۰۰ برخوردار است.

 منبع: thomasnet