از آنجا که انواع الکتروموتور سه فاز و انواع الکتروموتور تک فاز القایی از اجزای اصلی به کار رفته در صنایع مختلف کوچک و بزرگ می باشند. بسیاری از افراد مشغول در این صنایع با گرایش های مختلف تحصیلی و غیرتخصصی برق نیاز به آشنایی کلی و عمومی نسبت به این تجهیزات را دارند. الکتروموتور القائی ماشینی است که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی خطی یا چرخشی تبدیل میک ند و بر این اساس استوار شده است که اگر یک میله حاوی جریان الکتریکی در یک میدان مغناطیسی قرار گیرد از طرف آن میدان نیروی به آن وارد می شود. در این مطلب از پیکاتک به بررسی الکتروموتور تک فاز و مشخصات و مزایا ان می پردازیم.

الکتروموتور تک فاز چیست ؟

موتور الکتریکی تک فاز ، بسیار متنوع هستند و بنابر ویژگی‌های خود در موارد مختلف کاربرد دارند. عامل ایجاد چرخش در موتور‌های القایی سه فاز، ایجاد میدان دوار در داخل استاتور می‌باشد. در صورتی که با عبور جریان AC تک فاز از یک سیم پیچ میدان ضربانی ایجاد می‌شود.

در واقع چگونگی القای ولتاژ در هادی‌های رتور و چرخش آن در موتور‌های سه فاز و تک فاز شبیه یکدیگر است. از این رو به دلیل سادگی ساختمان موتور‌های القایی تک فاز، رتور همه آن‌ها را از نوع قفسه سنجابی می‌سازند. در موتور‌های القایی هر چه اختلاف فاز جریان سیم پیچ اصلی با سیم پیچ راه اندازبیشتر باشد, گشتاور راه اندازی بیشتر و میدان دوار ایجاد شده متقارن‌تر است. بیشترین گشتاور راه اندازی زمانی است که اختلاف فازجریان دو سیم پیچ ۹۰ درجه باشد. در این حالت میدان دوار ایجاد شده کاملا متقارن می‌باشد.

الکتروموتورهای تک فاز اغلب برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد ساختمان الکتروموتورتک فاز با الکتروموتور سه فاز تقریبا یکسان هستند. تفاوت آنها در این می باشد که گاهی، در الکتروموتور تک فاز از کلید گریز از مرکز استفاده می شود که در سه فاز کاربرد ندارد.معمولا برای مصارف خانگی و نیمه صنعتی از الکتروموتورکوچک تک فاز که توان مصرفی آنها تا الکتروموتور ۳ اسب بخار تک فاز می باشد استفاده می شود.اما در بعضی مواقع نیز از الکتروموتورهای با توان بالاتر نیز استفاده می شود. الکتروموتور تک فاز می تواند تک خازن یا دو خازن باشد که الکتروموتور دو خازن را رله ای می نامند.

 کاربرد الکتروموتور تک فاز

انواع الکتروموتور تک فاز

انواع الکتروموتور تک فاز به شرح زیر است:

  1. موتور‌های القایی تک فاز با فاز شکسته
  2. موتور‌های القایی با خازن راه انداز
  3. موتور القایی با خازن دائم کار
  4. موتور‌های القایی دو خازنی ( خازن راه انداز و دائم کار)
  5. موتور القایی قطب چاک دار

موتور‌های القایی تک فاز با فاز شکسته

در این موتور‌ها برای ایجاد اختلاف فاز بین جریان سیم پیچ اصلی و راه انداز، نسبت مقاومت اهمی به القایی سیم پیچ راه انداز را بیشتر از سیم پیچ اصلی اختیار می‌کنند. یعنی امپدانس سیم پیچ راه انداز بیشتر خاصیت اهمی و امپدانس سیم پیچ اصلی بیشتر خاصیت سلفی دارد. بهترین راه افزایش نسبت مقاومت اهمی به مقاومت القایی، استفاده از سیم نازک‌تر در سیم پیچ می‌باشد.

موتور‌های القایی با خازن راه انداز

در این نوع الکتروموتور تک فاز ، اختلاف فاز جریان سیم پیچ اصلی و راه انداز به کمک یک خازن سری شده با سیم پیچ راه انداز ایجاد می‌شود.
با محاسبه مقدار مناسب ظرفیت خازن می‌توان اختلاف زاویه بین دو جریان را در زمان راه اندازی به ۹۰ درجه رساند. در نتیجه گشتاور راه اندازی چنین موتوری بسیار خوب می‌باشد. زیرا بیشترین مقدار گشتاور در موتور القایی تک فاز با ایجاد این زاویه به دست می‌آید.
بعد از راه اندازی موتور، عبور جریان زیاد از خازن باعث سوختن آن می‌شود به همین خاطر باید خازن را توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج کرد.

موتور القایی با خازن دائم کار

در این نوع خازن سری شده با سیم پیچ راه انداز طوری محاسبه گردد تا در موقع راه اندازی اختلاف فاز اندک، ولی در زمان کار، اختلاف فاز تقریبا ۹۰ درجه شود، می‌توان خازن را در مدار نگه داشت. در این صورت مقدار ظرفیت خازن دائم کار نسبت به خازن راه انداز کمتر است و در زمان راه اندازی جریان کمتری از آن عبور می‌کند. از طرفی، چون خازن دائم کار مدت زمان بیشتری باید در مدار بماند بنابراین خازن الکترولیت برای آن مناسب نیست؛ لذا خازن این موتور‌ها از نوع روغنی انتخاب می‌شود که قیمت آن‌ها گران‌تر از خازن‌های الکترولیت است.

 کاربرد الکتروموتور تک فاز

موتور‌های القایی دو خازنی خازن راه انداز و دائم کار

اگر در موتور القایی از هر دو خازن دائم کار و راه انداز هم زمان استفاده شود، موتور را دو خازنی می‌گویند. این موتور‌ها غالباً جزِء موتور‌های صنعتی محسوب می‌شوند و در وسایلی مانند ماشین لباسشویی صنعتی، یخچال‌های صنعتی، موتور‌های بالابر و … کاربرد دارند.از این موتورها در پمپ های بالابرها، کمپرسورها، یخچال های صنعتی و به طور کلی جاهایی که بخواهیم بارهای سنگین را راه اندازی کنیم استفاده می شود.مشخصات این موتورها به شرح زیر است

  • این موتورها گشتاور راه اندازی زیادی دارند.
  • در شرایط کاری گشتاور خوبی از خود نشان می دهند.
  • ضریب بهره و ضریب قدرت خوبی دارند.
  • فوق العاده آرام کار می کنند.
  • قدرت تحمل اضافه بار تا ۲۵ درصد بار نامی دارند.

موتور القایی قطب چاک دار

اگر برروی قطب‌های برجسته موتور شیار‌هایی تعبیه گردد و یک یا چند حلقه هادی اتصال کوتاه شده در داخل آن قرار داده شود در این صورت به این نوع موتور القایی، موتور قطب چاک دار می‌گویند. گشتاور راه اندازی و ضریب بهره این موتور‌ها بسیار کم است و معمولا در توان‌های کمتر از ۱۵۰ وات ساخته می‌شوند. مزیت اصلی این موتور‌ها سادگی ساختمان آن‌ها می‌باشد.

راهنمای خرید الکتروموتور

انواع الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تکفاز در انواع مختلفی تولید می شوند، اما پرمصرف ترین آنها موتور القایی آسنکرون است. همگام صنعت سعدی ، الکتروموتور تک فاز  ارسم گوانگلو را به عنوان پرمصرف ترین برند چینی با کیفیت و الکتروموتور تک فاز چیما را به عنوان الکتروموتور تک فاز ایتالیایی با کیفیت بالا پیشنهاد می دهد.

موتور القایی آسنکرون معمولی تکفاز در صنعت با عنوان موتور تک فاز رله ای شناخته می شود. نوع دیگر موتور تک فاز،در بازار و صنعت با عنوان کلاچ دار شناخته می شود.

الکتروموتور تک فاز رله ای

از الکتروموتور تک فاز رله ای در مصارفی مانند الکتروپمپ  و فن و هواکش استفاده می شود. مشخصه اصلی موتور تک فاز رله ای، ارزان تر بودن آن نسبت به نوع کلاچ دار است. اما باید دانست که گشتاور راه اندازی اولیه قوی ای ندارد (گشتاور راه اندازی اولیه آن حدودا نصف گشتاور نامی آن است) به همین دلیل است که کاربر این نوع موتور تک فاز بیشتر در مواردی است که نیاز به گشتاور اولیه بالایی نیست .

الکتروموتور تکفاز کلاچ دار

موتور تکفاز کلاچ دار، نوع اصلاح شده ای از موتور تکفاز است که با اضافه کردن یک خازن در ابتدای حرکت موتور، گشتاور اولیه راه اندازی را بالا میبرد و سپس با عملکرد یک کلاچ گریز از مرکز مکانیکی، این خازن از مدار خارج می گردد. از موتور تکفاز کلاچ دار در مواردی مانند بالابرهای خانگی و فروشگاهی، همزن های بزرگ و  … استفاده می شود.

موتورهای سنکرون و یونیورسال

موتور های سنکرون و موتور یونیورسال نیز از انواع دیگر موتور تکفاز هستند. موتورهای تکفاز سنکرون در موتورگیربکس های کوچک (مینی موتور AC گیربکس دار) و موتور یونیورسال بیشتر در تجهیزاتی با دور بالا مانند موتورهای تجهیزات دندانپزشکی، طلاسازی، همچنین ساخت لوازم خانگی مانند موتور جاروبرقی و … استفاده می شود.

انواع الکتروموتور تک فاز AC

انواع الکتروموتورهای تک فاز القایی

  1. موتور تک فاز القایی AC با فاز شکسته
  2. موتور تک فاز القایی AC با استارت خازنی
  3. موتور تک فاز القایی AC با خازن دائمی اسپیلت

الکتروموتورهای القایی تک فاز

به دلیل قیمت مناسب و کم بودن هزینه نگهداری بیشترین مصرف را در صنعت دینام های القایی تک فاز دارند در این مدل از الکتروموتورها از یک کلاف یا پیچه استفاده می شود. و با یک منبع تغذیه متناوب تک فاز کار می کند. موتور تک فاز القایی خود راه انداز نیست و در تمام الکتروموتورهای القایی تک فاز، روتور از نوع قفس سنجابی است. هنگامی که موتور به یک منبع تغذیه تک فاز متصل است کلاف اصلی دارای جریانی متناوب می‌شود. این جریان متناوب میدان مغناطیسی ضربانی تولید می‌کند. به سبب القا، روتور تحریک می‌شود. چون میدان مغناطیسی اصلی ضربانی است گشتاوری که برای چرخش موتور الکتریکی لازم است بوجود نمی‌آید و سبب ارتعاش روتور و نه چرخش آن می‌شود. از این رو الکتروموتور القایی تک فاز به دستگاه آغازگر (استارتر)  نیاز دارد که می‌ تواند ضربات آغازی را برای چرخش موتور تولید کند. استارتر الکتروموتورهای القایی تک فاز اساساً کلاف اضافی در استاتور است (پیچ راه انداز). کلاف استارت می‌تواند دارای خازنهای سری و یا سوئیچ گریز از مرکز باشد.

هنگامی که ولتاژ تغذیه برقرار است جریان درکلاف اصلی به سبب مقاومت کلاف اصلی ولتاژ تغذیه را افت می‌دهد (ولتاژ به جریان تبدیل می‌شود). در همین حین جریان در پیچه استارت بسته به مقاومت دستگاه استارت به افزایش ولتاژ تغذیه تبدیل می‌شود. فعل و انفعال میان میدانهای مغناطیسی که پیچه اصلی و دستگاه استارت (شامل پیچه کمکی و خازن) می‌سازند میدان برآیندی می‌سازند که در جهتی گردش می‌کند. محور الکتروموتور گردش را در جهت این میدان برآیند آغاز می‌کند. هنگامی که موتور به ۷۵ درصد دور مجاز خود می‌رسد یک سوئیچ گریز از مرکز پیچه استارت را از مدار خارج می‌کند. از این لحظه به بعد الکتروموتور تک فاز می‌تواند گشتاور کافی را برای ادامه کارکرد خود نگه دارد. بجز انواع خاص، معمولا همه موتورهای تک فاز فقط برای کاربری‌ های کمتر از ۳ اسب بخار استفاده می‌شوند. با توجه به انواع تکنیکهای استارت، الکتروموتورهای القایی تک فاز AC در انواعی به شرح ذیل قرار دارند.

الکتروموتور تک فاز AC با فاز شکسته

این موتورها دو پیچه دارند. در پیچه استارت این دینام، سیم نازک تر و تعداد دور کمتر نسبت به پیچه اصلی برای بوجود آوردن مقاومت بیشتر ساخته می شود این الکتروموتور فاز شکسته با عنوان استارت القایی / کارکرد القایی هم شناخته می شود. در میدان پیچه استارت در زاویه ای غیر از آنچه که پیچه اصلی دارد قرار می گیرد که سبب آغاز چرخش محور الکتروموتور می گردد. پیچه اصلی که از سیم ضخیم تری ساخته شده‌ است موتور الکتریکی را همیشه در حالت چرخش باقی نگه می‌ دارد. کاربری های خوب برای الکتروموتورهای فاز شکسته شامل سنگ سمباده های کوچک، دمنده‌ ها و فنهای کوچک و دیگر دستگاههایی با نیاز به گشتاور آغازین کم و با نیاز به الکتروموتور هایی با قدرت ۱/۲۰ تا ۱/۳ اسب بخار می‌باشد. این الکتروموتورها در کاربریهایی که نیاز به روشن و خاموش کردن های پیاپی و یا نیاز به گشتاور زیاد دارند مناسب نیست.

الکتروموتورهای القایی تک فاز

الکتروموتور تک فاز القایی AC با استارت خازنی

این نوع همان موتور با فاز شکسته، اصلاح شده با خازنی سری با آن برای بهبود استارت است. همانند دینام معمولی با فاز شکسته، این نوع موتور یک سوئیچ گریز از مرکز داشته که هنگامی که محور الکتروموتور به ۷۵ درصد سرعت نامی می‌رسد، پیچه استارت را از مدار خارج می‌نماید. از آنجا که خازن در مدار استارت است، گشتاور استارت بیشتری تولید می‌کند که معمولاً در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد گشتاور نامی است و جریان استارت معمولاً بین ۴۵۰ تا ۵۷۵ درصد جریان نامی است که بسیار کمتر از موتور با فاز شکسته و به علت سیم ضخیمتر در مدار استارت است. نوع اصلاح شده‌ ای از الکتروموتور با استارت خازنی، الکتروموتور با استارت مقاومتی است. در این نوع الکتروموتور خازن استارت با یک مقاومت جایگزین شده‌ است. الکتروموتور با استارت مقاومتی در کاربریهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان گشتاور استارت، کمتر از مقداری که الکتروموتور با استارت خازنی تولید می‌کند لازم است. صرف نظر از هزینه، این الکتروموتور امتیازات عمده‌ای نسبت به موتور الکتریکی با استارت خازنی ندارد. این موتورها در انواع مختلف کاربریهای پولی و تسمه‌ای مانند تسمه نقاله‌های کوچک و در پمپها، دمنده‌های بزرگ و کاربریهای چرخ دنده‌ای به خوبی استفاده می‌شوند.

الکتروموتورهای القایی تک فاز

الکتروموتور تک فاز القایی AC با خازن دائمی اسپلیت

این محصول نوعی خازن به طور دائم متصل به صورت سری به پیچه استارت دارد. این کار سبب آن می‌شود که پیچه استارت تا زمانی که محور الکتروموتور به سرعت چرخش نامی خود برسد به صورت پیچه‌ای کمکی عمل کند. از آنجا که خازن عملکرد اصلی، باید برای استفاده مداوم طراحی شده باشد، نمی‌تواند توان استارتی معادل یک الکتروموتور استارت خازنی ایجاد نماید. گشتاور استارت یک الکتروموتور تکفاز با خازن دائمی معمولاً کم و در حدود ۳۰ تا ۱۵۰ درصد گشتاور نامی‌ است.

الکتروموتورهای تکفاز با خازن دائمی، جریان راه اندازی پایینی دارند که معمولاً در کمتر از ۲۰۰ درصد جریان نامی است که آنها را برای کاربریهایی دارای پریود‌های خاموش-روشن با سرعت بالا بسیار مناسب می‌سازد. این الکتروموتورهای تک فاز امتیازات فراوانی دارند. طراحی موتور الکتریکی به راحتی برای استفاده با کنترل کننده‌های سرعت دوران می‌تواند اصلاح شود. همچنین می‌توانند برای بازدهی بهینه و ضریب توان بالا در بار نامی طراحی شوند. آنها به عنوان قابل اطمینان‌ترین الکتروموتور تک فاز مطرح می‌شوند. مخصوصا به این خاطر که به سوئیچ گریز از مرکز نیازی ندارند. این موتورها بسته به طراحیشان کاربری بسیار متنوعی دارند که شامل فنها، دمنده‌ها با نیاز به گشتاور استارت کم و پریودهای کاری غیر دائمی مانند بازکننده‌های درب گاراژها می‌شود.

الکتروموتور تک فاز القایی AC استارت با خازن / کارکرد با خازن

این نوع، همانند موتور با استارت خازنی، خازنی از نوع استارتی در حالت سری با پیچه کمکی برای گشتاور زیاد استارت دارد. همچنین مانند یک الکتروموتور با خازن دائمی، خازنی از نوع کارکرد دائم دارد که در کنار خازن استارت در حالت سری با پیچه کمکی است که بعد از شروع به کار الکتروموتور از مدار خارج می‌شود. این حالت سبب بوجود آمدن گشتاوری اضافی می‌شود. این نوع موتور الکتریکی می‌تواند برای بازده بیشتر طراحی شود. این الکتروموتور بخاطر خازنهای کارکرد دائم و استارت و سوئیچ گریز از مرکز آن نسبتا پر هزینه‌ است. این الکتروموتور می‌تواند در بسیاری از کاربریهایی که از هر الکتروموتور تک فاز دیگری انتظار می‌رود استفاده شود. این کاربریها شامل ماشینهای مرتبط با چوب، کمپرسورهای هوا، پمپهای آب فشار قوی، پمپهای تخلیه و دیگر کاربردهای نیازمند گشتاورهای بالا می‌شوند.

الکتروموتور تکفاز القایی AC با قطب سایه دار (با حلقه اتصال کوتاه)

موتورهای تک فاز با قطب سایه دار فقط یک پیچه یا کلاف اصلی دارند و پیچه یا کلاف راه انداز ندارند. استارت خوردن بوسیله طرح خاص آن که حلقه پیوسته مسی ای را دور قسمت کوچکی از هر قطب موتور الکتریکی حلقه می‌کند انجام می‌شود. این سایه که قطب را دو تکه می‌کند سبب می‌شود که میدان مغناطیسی ای ضعیفتر در ناحیه سایه خورده نسبت به قسمت دیگر و در کنار آن بوجود آید. تعامل میان میدانها محور را به چرخش وامی دارد. چون الکتروموتور با قطب سایه خورده پیچه استارت، سوئیچ استارت و یا خازن ندارد از نظر الکتریکی ساده و ارزان است. همچنین سرعت آن را صرفا با تغییر ولتاژ یا بوسیله یک پیچه با چند دور مختلف می‌توان کنترل کرد. ساختار الکتروموتور با قطب سایه خورده از نظر مکانیکی اجازه تولید انبوه را می‌دهد.

در حقیقت این نوع به الکتروموتورهای یکبار مصرف معروف می باشند. بدین معنی که جایگزین کردن آنها ارزانتر از تعمیر آنهاست. الکتروموتورهای با قطب سایه دار مشخصات مثبت زیادی دارند. اما چندین مورد عیب هم دارند. گشتاور استارت کم آن معمولاً ۲۵ تا ۷۵ درصد گشتاور نامی است. آنها الکتروموتورهایی با اتلاف بالا هستند که سرعتی حدود ۷ تا ۱۰ درصد سرعت سنکرون دارند. عموماً بازده این نوع بسیار پایین است (کمتر از ۲۰ درصد). هزینه اولیه پایین آن را برای قدرت کمتر یا کاربردهای با کار کمتر مناسب می‌سازد. شاید وسیعترین استفاده از آنها در فنهای چند سرعته برای استفاده خانگی است. ولی گشتاور کم، الکتروموتور تک فاز دارای قطب سایه دار را برای بیشتر کاربریهای صنعتی یا تجاری که در آنها کار مداوم یا پریود‌های گردش بیشتر معمول است غیر قابل استفاده می‌کند.

کاربرد انواع الکتروموتور تک فاز

موارد استفاده از موتور الکتریکی تک فاز به شرح زیر است:

  •  در کمپرسورها
  •  ماشین لباسشویی
  • کولرهای آبی
  • یخچال های خانگی ،یخچال های صنعتی
  • پمپ های آب
  • بالابرها
  • هواکش ها
  • ساختمان سازی
  • اتوماسیون های صنعتی
  • تجهیزات اداری مثل کامپیوترها- پرینترها و بسیاری موارد دیگر

مشخصه های کاربردی در انتخاب انواع الکتروموتور تک فاز

مشخصه های کاربردی در انتخاب الکتروموتور تک فاز به شرح زیر است:

توان نامی الکتروموتور

یکی از آیتم هایی که در انتخاب موتور مد نظر قرار می گیرد, توان نامی است که معمولا با واحد کیلووات (KW) و یا اسب بخار (HP) مطرح می شود. توان نامی که در پلاک مشخصات موتور قرار می گیرد در واقع مقدار توان مکانیکی قابل دسترس روی شفت الکتروموتور است و به صورت حاصلضرب مقدار گشتاورنامی (τ) در سرعت چرخش (ώ) روتور تعریف می شود.

سرعت اسمی الکتروموتور (سرعت سنکرون)

ناشی از تغذیه الکتروموتور با برق متناوب شبکه برق، میدان مغناطیسی در سیم پیچیهای استاتور ایجاد می شود که دائما در حال چرخش حول محور استاتور می باشد. تعداد چرخش این میدان مغناطیسی را حول محور خود در یک دقیقه سرعت سنکرون یا سرعت اسمی می نامند. سرعت اسمی موتورهای که بیشتر در بازار مورد استفاده قرار می گیرند rpm 1500 , 3000rpm, 1000rpm, 750rpm می باشد. مقدار سرعت اسمی رابطه معکوس با تعداد قطب موتور دارد بدین صورت که هرچه تعداد قطب بیشتر باشد, سرعت اسمی الکتروموتور کمتر خواهد بود. به عنوان مثال سرعت اسمی موتوری که با فرکانس ۵۰ هرتز تغذیه می شود و ۴ قطب (پل) دارد, ۱۵۰۰ دور و سرعت اسمی یک الکتروموتور ۲ قطب ۳۰۰۰ دور خواهد بود.

سرعت نامی الکتروموتور (RPM)

تعداد چرخش روتور در یک دقیقه را سرعت یا دور نامی می نامند که با واحدrpm مطرح می شود. دور نامی انواع الکتروموتور AC با تعداد قطب (پل) الکترو موتور و فرکانس برق ورودی رابطه دارد. تعداد دور نامی موتور همانند دور اسمی رابطه مستقیم با فرکانس برق ورودی و رابطه معکوس با تعداد قطب (پل) موتور دارد.

تعداد قطب الکتروموتور (تعداد پل)

در یک الکتروموتور سه فاز القائی، ۳ دسته سیم پیچی اصلی در استاتور وجود دارد که هر دسته سیم پیچی مربوط به یک فاز است. تعداد قطب که در بازار به نام تعداد پل نیز خوانده می شود, معمولا ضریبی از عدد ۲ است و نشان دهنده تعداد کلاف در هر دسته سیم پیچی استاتور می باشد.

انواع الکتروموتور تک فاز

روش دسته بندی الکتروموتور تک فاز

روش‌های دسته‌ بندی موتور الکتریکی تک فاز به شرح زیر است:

  •  بر اساس ساختمان داخلی
  • بر اساس کاربرد
  • بر اساس نوع حرکت مکانیکی
  •  بر اساس منبع تغذیه

شرح کار الکتروموتور تک فاز

از این رو موتور القایی تکفاز به دستگاه آغاز گری نیاز داردکه می‌تواند ضربات آغازی را برای چرخش موتور تولید کند. دستگاه آغاز گر موتور القایی تکفاز اساساً پیچه‌ای كمكي در استاتور است. پیچه استارت می‌تواند دارای خازنهای سری و یا سوئیچ گریز از مرکز باشد. هنگامی که ولتاژ تغذیه برقرار است جریان در پیچه اصلی به سبب مقاومت پیچه اصلی ولتاژ تغذیه را افت می‌دهد ( ولتاژ به جریان تبدیل می‌شود ). در همین حین جریان در پیچه استارت بسته به مقاومت دستگاه استارت به افزایش ولتاژ تغذیه تبدیل می‌شود. فعل و انفعال میان میدانهای مغناطیسی که پیچه اصلی و دستگاه استارت می‌سازند میدان برآیندی می‌سازند که در جهتی گردش می‌کند. موتور گردش را در جهت این میدان برآیند آغاز می‌کند. هنگامی که موتور به ۷۵ درصد دور مجاز خود می‌رسد یک سوئیچ گریز از مرکز پیچه استارت را از مدار خارج می‌کند. از این لحظه به بعد موتور الکتروموتور تک فاز می‌تواند تحرک کافی را برای ادامه کارکرد خود نگه دارد.

الکتروموتورتک فاز چینی مارک ارسم گوانگلو

در حال حاضر الکتروموتور تک فاز ما از نوع GMYL میباشد. مشخصات کلی محصولات موجود ما بصورت زیر میباشد:

  • الکتروموتور تکفاز از ۰٫۱۸ کیلووات تا ۳٫۷ کیلووات
  • IP54 و کلاس F و در تیپ های B35 ، B34 ، B3
  • دور موتور  ۱۴۰۰ و ۳۰۰۰ RPM
  • جنس بدنه الکتروموتور تکفاز ، فقط آلمینیومی
  • مصرف بهینه برق و صرفه جویی در هزینه های انرژی همسطح موتورهای اروپایی
  • مصرف کم و استاندارد آمپر در استارت اولیه الکتروموتور تکفاز ارسم

برند گوانگلو نیز محصول الکتروموتور تکفاز را ارائه می دهد که از برترین برندهاست. و باید به استحضار برسانیم که  الکتروموتورهای ارسم و گوانگلو توسط همگام صنعت سعدی ، بدون واسطه به فروش میرسد.

الکتروموتور القایی تکفاز

لیست قیمت الكتروموتور تک فاز آل

به دلیل نوسانات شدید ارز ، لطفا برای اطلاع از قیمتها با ما تماس حاصل فرمایید.

ردیف توان HP نوع دور موتور  (PRM) دور موتور  (PRM)
۱ ۰٫۲۵ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۲ ۰٫۲۵ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۳ ۰٫۳۳ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۴ ۰٫۳۳ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۵ ۰٫۵ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۶ ۰٫۵ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۷ ۰٫۷۵ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۸ ۰٫۷۵ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۹ ۱ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۰ ۱ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۱ ۱٫۵ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۲ ۱٫۵ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۳ ۲ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۴ ۲ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۵ ۳ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۶ ۳ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۷ ۴ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۸ ۴ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۱۹ ۵ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۲۰ ۵ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور

لیست قیمت الكتروموتور تک فاز چدن :

ردیف توان HP نوع دور موتور  (PRM) دور موتور (PRM)
۱ ۲ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۲ ۲ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۳ ۳ اسب B3 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور
۴ ۳ اسب B35 ۱۴۰۰ دور ۳۰۰۰ دور

معرفی قطعات

معرفی قطعات الکتروموتور تکفاز

برای بدست آوردن قیمت الكتروموتور تک فاز و مشاوره رایگان با متخصصان ما تماس حاصل فرمایید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.